Skuteczne ćwiczenia na płaskostopie

0
85

Wbrew pozorom stopa jest bardzo ważną częścią ciała, która odgrywa rolę lokomocyjną, podporową oraz równoważną. Jeśli występują jakiekolwiek dysfunkcje, stopa nie spełnia swojej roli i poruszanie się może powodować ogromny dyskomfort. Płaskostopie, zwane potocznie platfusem, to obniżenie sklepień stopy i spłaszczenie jej spodu. Najczęściej wywołuje nasilający się ból i niesie ze sobą szereg konsekwencji.

Czym jest płaskostopie?

Stopa powinna stykać się z podłożem jedynie w trzech punktach – piętą, głową pierwszej i piątej kości śródstopia. To gwarantuje prawidłowa jej budowa. Pomiędzy tymi trzema punktami powinny istnieć łuki, które pełnią rolę amortyzatorów. Jeśli tych łuków nie ma, stopa staje się płaska i całą powierzchnią dotyka podłoża podczas chodzenia czy stania. To zaburzenie to właśnie płaskostopie.

Specjaliści wyróżniają dwa rodzaje płaskostopia – poprzeczne i podłużne. Pierwsze powstaje przy obniżeniu łuku poprzecznego, co z kolei powoduje powstawanie odcisków i ból stopy. Drugie jest wynikiem obniżenia łuku przyśrodkowego i widać je po startej wewnętrznej powierzchni buta powstające podczas chodzenia.

Płaskostopie powoduje narastające dolegliwości bólowe, a także przeciążenie kończyn dolnych. Do jego powstawania może również przyczyniać się nieodpowiednie obuwie. Szybko zdiagnozowane płaskostopie oraz odpowiednie leczenie zapobiega rozwijaniu się wad, na przykład koślawych kolan. W konsekwencji może prowadzić do silnego bólu podczas chodzenia, a nawet przeciążenia kręgosłupa.

Ćwiczenia na płaską stopę

Płaskostopie nie wyleczy się samo. Pozostawione samo sobie będzie się pogłębiać i powodować znaczny dyskomfort wraz z dolegliwościami bólowymi. W przypadku stwierdzenia występowania płaskostopia należy skonsultować się z lekarzem specjalistą w celu opracowania skutecznych ćwiczeń.

To właśnie ćwiczenia na płaskostopie pomagają korygować nieprawidłowości. Najważniejsza jest systematyczność, dzięki której można osiągnąć bardzo dobre efekty leczenia. Najprostszym ćwiczeniem jest chwytanie i podnoszenie palcami stopy woreczka z piaskiem, niewielkiej piłeczki, a nawet klocków czy kredek. To świetna zabawa, którą dzieci powinny polubić, a i dorosłym powinna przynieść nieco frajdy.

Dobrze jest również jak najczęściej chodzić boso po różnych płaszczyznach, w tym także po nierównościach. Chodzenie po trawie, piasku, a nawet kamykach sprawia, że mięśnie i kości stopy zaczynają prawidłowo funkcjonować. To z kolei sprawia, że stopa z płaskiej zaczyna robić się prawidłowo wysklepiona.

Dobre efekty w leczeniu płaskostopia przynosi masaż. Można go wykonać samemu, nawet podczas czytania książki czy oglądania telewizji. Potrzebna będzie piłeczka niewielkich rozmiarów, na przykład taka do tenisa ziemnego, choć równie skuteczna jest taka z wypustkami. Bosą stopą należy ją turlać po podłodze w przód i w tył, a także na boki. Taki masaż jest również niezwykle relaksujący.

Tak proste ćwiczenie, jak chodzenie na palcach lub zewnętrznych krawędziach stóp również przynosi oczekiwane rezultaty. Można na przemian chodzić na pięcie i na palcach, by uruchomić wszystkie mięśnie. Należy pamiętać, że tylko regularne ćwiczenia pozwalają na skuteczne leczenie płaskostopia. Wyrobienie takiej codziennej rutyny pozwala na uzyskanie dobrych efektów i prawidłowe funkcjonowanie stopy.

Ćwiczenia nie muszą być nudne

Dzieci posiadające płaskostopie można zachęcić do ćwiczeń wymyślając różne zabawy z ćwiczeniami. Mogą to być wyścigi w sprzątaniu rozrzuconych po podłodze klocków. Kto więcej klocków zbierze stopą i wrzuci do pudełka, ten wygrywa. Taka rywalizacja to nie tylko doskonała zabawa, ale również ćwiczenia.

Można również zorganizować wyścigi na trawie. Kto pierwszy przejdzie wyznaczony dystans stąpając jedynie na palcach lub piętach, ten wygrywa konkurencję. Koniecznie należy ściągnąć buty i skarpetki, aby stopy były bose. Nieco trudniejszym ćwiczeniem jest zwijanie wstążki palcami stóp. Wymaga to większej wprawy, ale doskonale pozwala pracować mięśniami i niwelować płaskostopie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here